Visszatérés az iskolába
A jövőbe vetett remény megalapozása

- Milyen kihívásokkal kell a gyermekemnek megküzdenie?
- Milyen segítségre lesz szüksége a sikerhez?
- Milyen törvények védik a gyermekem érdekeit?
- Hová fordulhatok segítségért?
Visszatérés az iskolába – gondos tervezéssel
A legtöbb leukémiás gyermek mind a kezelés mind pedig a rehabilitáció szakaszában is jár legalább egy ideig iskolába. Az iskola a tanulás és a szórakozás helye is, ezért javasolt, hogy amint orvosilag lehetségessé válik, a gyermek a lehető leghamarabb kezdjen el újra iskolába járni. A kezelésnek azonban lehetnek olyan rövid- és hosszú távú mellékhatásai, amelyek befolyásolják a gyermek tanulmányait. A lehetséges hatások tudatosítása lehetővé teszi, hogy a szülő az iskolával együttműködve segítsen a gyermekének.
Az onkológiai kezelés rövid távú hatásai
A rövid távú mellékhatások a kezelés folyamán, illetve röviddel utána jelentkezhetnek.A kezelés lehetséges rövid távú mellékhatásai:
- hajhullás;
- a száj és a torok kisebesedése;
- hányinger, hányás;
- vérszegénység;
- fáradékonyság;
- társadalmi és érzelmi problémák, szorongás, depresszió vagy félelem.
Ötletek egy iskolai csoportmegbeszéléshez
A gyerekek számára a kortárs csoportba való beilleszkedés különösen fontos, ezért nekik még nehezebb elfogadniuk a rákos betegség külső tüneteit. Az osztályban tartott csoportmegbeszélésen gondoskodhatunk róla, hogy a kortársak megértsék, mire számíthatnak, amikor leukémiás osztálytársuk visszatér közéjük. Az osztálytársakat gyakran foglalkoztatják az alábbi kérdések:- Fertőző a rák? Hogyan lett rákos az osztálytársuk?
- Elmúlik a rák? Lehet, hogy később majd újra előjön?
- Az osztálytársamnak is meg kell azért csinálnia a házi feladatot?
- Hogyan segíthetek?
Az 5-8 éves gyerekek:
- azt gondolhatják, hogy az kap rákot, aki „rossz” volt,
- azt gondolhatják, hogy „elkaphatják” a rákot.
A 9-12 éves gyerekek:
- már képesek lehetnek együtt érezni a rákos gyerekkel,
- tudni akarhatják, mekkora a rákos megbetegedés valószínűsége.
A 13-17 éves tinédzserek:
- kíváncsiak lehetnek a betegség tudományos magyarázatára,
- megérthetik, hogy az a helyes, ha rákos osztálytársukkal ugyanúgy viselkednek, mint bárki mással.
A hosszútávú hatások típusai
Sok szülő számára meglepetés, hogy az onkológiai kezelés hatásai a kezelés befejezését követően is folytatódhatnak. Az onkológiai kezelés ilyen hosszútávú mellékhatásai évekig befolyásolhatják a gyermek tanulmányait. Más hatások csak évekkel később jelentkeznek. A lehetséges hosszútávú kognitív (a gondolkodást és az emlékezetet befolyásoló) hatások, problémák a következők:- szétszórtság (a gyermek gyakran nem találja a házi feladatát, összekeveri iskolai felszerelését);
- olvasási, az olvasott szövegre vonatkozó megértési nehézségek;
- lassabb munkatempó (a gyermek lassabban dolgozik a kortársainál);
- új vizuális információk megjegyzésével (pl. betűkből és számokból álló kódok értelmezésével, kottaolvasás) kapcsolatos problémák;
- a matematikai fogalmak megértésének, matematikai jellegű ismeretek megjegyzésének nehézsége;
- görcsrohamok,
- látási, hallási problémák,
A hosszútávú hatásokhoz kapcsolódó kockázati tényezők
A gyermekkori daganatból felgyógyultak közül nem mindenkinél jelentkeznek hosszútávú hatások. Az iskolai, tanulási problémákat valószínűsítő kockázati tényezők a következők:- nagyon fiatal korban diagnosztizált rák;
- a központi idegrendszert (gerincvelőt, agyat) érintő onkológiai kezelés;
- a rák bizonyos fajtái, például:
- agyi és gerincvelői daganatok,
- a szem, a szemüreg, a fej és az arc daganatos megbetegedései
- az akut limfoblasztos leukémia (ALL),
- a non-Hodgkin limfóma (NHL),
- a Hodgkin limfóma;
- az agysebészeti beavatkozás;
- a teljes testre vagy a fejre kiterjedő sugárkezelés;
- a női nem – a lányok esetében nagyobb lehet a hosszútávú kognitív hatások kockázata.
Megvizsgáltassam-e a gyermekemet, hogy megtudjam, felléptek-e nála hosszú távú hatások?
Minden olyan gyermeknél, akinél hosszútávú hatás lehetősége merül fel, illetve aki iskolai nehézségekkel küzd, neurofiziológiai vizsgálatot kell elvégeztetni. Ehhez a gyermek orvosától kell beutalót kérni. Előre megmondhatjuk a gyermeknek, hogy ezek a vizsgálatok egyáltalán nem fájnak. A tesztek lezárultával mindenképpen kérjen egy időpontot, amikor a neurológus elmagyarázza Önnek az eredményeket, illetve megteszi javaslatait arra nézve, hogy a gyerek iskolai élete milyen módosításokat igényel. Ha szükséges, arra is megkérheti a neurológust, hogy az iskolai személyzetnek is magyarázza el ezeket az ajánlásokat. Ne feledje, hogy ha az első tesztek során nem is találnak semmilyen rendellenességet, bizonyos hosszú távú hatások, például a lassuló munkatempó vagy a vizuális emlékezet problémái a későbbiekben is bármikor megjelenhetnek. Tanulási szempontból nehéz időszakokban, például az iskolakezdéskor, a középiskolába, illetve a felsőoktatásba való átlépéskor érdemes rendszeresen újabb értékeléseket készíteni. A rendszeres vizsgálatokat is tartalmazó utógondozási program kialakításában is kérje bátran a gyermek orvosának segítségét.- A LEUKÉMIA
- A leukémia okai
- A leukémia lelki okai
- A leukémia diagnosztizálása
- A leukémia vérkép
- A leukémia tünetei
- A leukémia fajtái, típusai
- Akut leukémia: részletes áttekintés
- A leukémia fajtái, típusai
- A leukémia kezelése
- A limfómák
- A csontvelő átültetés
- Daganatos gyermekek
- Mit mondhatunk rákos gyermekünknek?
- A leukémia gyógyítható betegség?
- Steril szoba
- Visszatérés az iskolába